Epilog
Under detta arbetes gång har jag tillhandahålligt referens material vilket utarbetades av id03 eleverna Jon Ovander, Victoria Sundin, Jenny Svensson och Anders Tenggren vilket ni finner här nedan. Vidare har jag i dialog men utan att så mycket intervenera i X-jobbets utveckling kommit att utforma två olika modeller för dels karaktärernas mönsterlogik och en modell som beskriver smittoflödet i Abadyl. I exjobbet har vi också kommit att mynta två nya begrepp dels det tidigare nämnda FPE (first person experience games) och namnet inflution som ska var ett ord som försöker innefatta det som befinner sig mellan influens och influensa.
Karaktärsblad för framtagning av karaktärer i Abadyl. XMLbaserat formulär i Macromedia Director med koppling till 3d programmet softimage XSI.
Scenario 1
Allt vi redan vet är fel
Jag förstod snabbt att skulle jag överleva här var jag tvungen att beväpna mig till tänderna.
Föreställ dig att du är en agent som skickas till en av Abadyls stadsdelar för att infiltrera och undanröja en grupp med terrorister. Du har börjat bli väl förtrogen med dina tillägnade kunskaper inom brottsbekämpning och terrorism och du har tidigt fått praktisera dem på flera av spelets inlednings nivåer. I början går det enligt planen men snart märker du att din förmåga att bedöma avstånd, att placera en kula i någons kroppsdel eller smyga på någon bakifrån. Du uppsöker en av stadens skjutbanor och efter första laddningen skott förstår du att något allvarligt drabbat dig. Första skottet sitter som det ska men sedan en spridningen total tre av de femton skotten har till och med missat tavlan – för ett proffs som dig är det rena katastrofen. Hur skulle du nu lösa ditt uppdrag? Din väl utarbetade frontala strategi var inte längre framgångsrik, nu måste du lära dig att arbeta på nya sätt.
Autoimmuna sjukdomar Att bli sjuk av sin karaktärs speciella egenskaper för att bryta en spelkonvention.
Denna spelsekvens är grundad i att vissa parametrar se fig. 1 för snabbt förstärks. På detta sätt problematiseras ett användande av ett alltför mekanistiskt perspektiv i spelarens handlande. I modellen viktas egenskaperna och dess tillväxt, det man kallar ofta i spel kallar erfarenhetspoäng. När en tillväxt alltså sker för snabbt hos karaktären inom områden som ligger inom möjligheter för påverkan utlöses en autoimmun reaktion för att bryta spelarens konventioner.
Scenario 2
Jag är arg alltså tänker jag
Efter att ha vistats i stadsdelen ett par dagar till följd av problem med några framkallningar av fotografier så är du äntligen klar att resa vidare. På stationen så kommer du i bråk med en förbipasserande stins. Utan någon egentlig anledning har du slagit till honom med de ihoprullade fotografierna. Vad utlöste detta plötsliga vredesutbrott? Förvånad och uppjagad rusar du iväg från stationsområdet och söker skydd hos en person du känner i närheten. Vederbörande informerar dig att det är vanligt att man som tillfällig besökare i stadsdelen kan drabbas av fluktuationer i sitt adrenalin pga. sättet som stadsdelen är utformad på. Speciellt i stadens köpcentra och stationsområdet verkar förutsättningarna gynnsamma för att utlösa plötsliga okontrollerade vredesutbrott. Har de väl startat kommer det bara att bli värre och du får tipset att åka till en annan del av staden där man sedan länge funnit en metod att få kontroll på denna aggressiva yrsel. För att komma i kontakt med denna av arkitektur frammanade ilska handlar om att få kontroll över sitt adrenalin.
I biltävlingar runt om i denna stadsdel kan du lära dig att kontrollera och att utveckla ditt förhållande till adrenalinet.
Att på olika sätt få kontroll över sin karaktärs nackdelar.
Denna spelsekvens handlar om hur olika miljöer förändrar spelaren. I detta fall har spelaren en nackdel att han går bärsärk vid ett negativt inflytande. Detta utlöses i detta fall av stadsdelens arkitektur. Så för att kunna vistas här måstes pelaren få kontroll över denna del hos sig själv för att kunna vistas i stadsdelen någon längre tid.
Influsions modellen 2004-05-23
En illustration över hur det formel 1 baserade mönstersystemet för dynamisk karaktärsutveckling kan komma att se ut.
Nackdelar Fördelar